0

Ogos 2013

Posted by finie && eddie on 10/29/2013 11:51:00 PG


Bulan Ramadhan lagi..bulan ni juga jadi bulan syawal dan bulan ini juga aku dilahirkan pada 28 tahun yang lalu oleh ibuku siti Rahani. Terima kasih mak sebab lahirkan adek. Mak selalu cerita, bersalinkan aku adalah yang paling senang dan tidak sakit sangat. Waktu tu mak dirumah bersama arwah nenekku kerana arwah abahku tiada dirumah. Sekitar jam 5.00 pagi mak dah rasa sakitnya tapi masih boleh bertahan memandangkan masih awal pagi. Ketika tu, arwah nenek demam maka tidak dapat la untuk melihat keadaan mak dengan teliti. Hampir 30 minit kemudian emak rasa seperti hendak bersalin dan apabila emak lunjurkan kakinya dengan pantas mak rasa ada sesuatu telah keluar. Time itu kelam kabut arwak nenek saudaraku bangun untuk memeriksa dan ternyata aku telah dilahirkan dengan selamat. Setelah itu, barulah arwah abahku tiba. Memandangkan adik beradikku yang lain adalah lelaki apabila diberitahu mak melahirkan anak perempuan betapa gembiranya mak dan arwah abahku. Arwah nenekku juga ada berjanji sekiranya anak perempuan akan dihadiahkan seutas rantai. Biarpun aku masih kecil waktu itu tapi mengikut emak aku, sehari selepas dilahirkan aku menangis tanpa henti. Puas dibuat untuk menghentikan tangisan akhirnya arwah nenekku memberikan wang untuk dibelikan rantai barulah aku berhenti menangis. Rupanya aku menuntut janji dai arwah nenekku. Sikap itu telah melekat dalam diri aku hingga kini dimana siapa yang berjanji pasti aku tuntut sehingga dapat oleh itu jangan berjanji sesuatu diluar kemampuan. Hihihi.. Disebabkan itu juga incik suami tidak akan berjanji sebaliknya akan laksanakan bila ia berkemampuan dan ianya menjadi satu kejutan buat diriku. Tahun ini incik suami hadiahkan handbag sembonia kepada diriku setelah sekian lama aku menyuarakan hasrat untuk membeli handbag tersebut. Thanks sayang diatas kejutan ini dan sesungguhnya hadiah itu amat bermakna dikala handbag aku sudah mula menunjukkan tali yang hampir putus. Ini mengingatkan aku kepada sesuatu iaitu “Allah tidak akan memberi apa yang kita hendaki tetapi memberi apa yang kita perlukan pada masa yang sesuai”.  Raya tahun ini aku akan pulang beraya bersama adik-adik iparku terlebih dahulu. Tahun ini cuti tidak dapat panjang disebabkan hari raya di pertengahan minggu. Tema baju raya tahun ini adalah gold dan kami beraya dengan memakai baju sedondon satu keluarga. Alhamdulillah tahun ini kami Berjaya menziarahi hampir kesemua saudara mara dan pusara ibu dan bapa mertuaku. Raya kedua dah bergerak balik ke Kelantan. Tiba hanpir lewat petang memandangkan jalan yang jem. Namun itu tidak menjadi masalah kerana niat kami bertemu keluarga tercinta. Aku juga dapat membuat perjumpaan kecil antara sahabat sekolah menengah. Seronok bila sesekali bertemu dan dapat mengeratkan silaturahim. Seperti ingin membuat satu pertemuan bersama-sama untuk masa seterusnya. Bulan ogos adalah bulan kami berjalan serata Malaysia. 

|

0 Comments

Catat Ulasan

-kami dah bertunang-

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Kami Dah Bersatu

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Abah birthday...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

umi birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Copyright © 2009 Sesuci Kasih Shafdi